De honderden kerken van Rome

 

 

Hoeveel kerken er in Rome precies zijn, weten we niet, maar het zijn er vele honderden, waarvan ook weer vele een bezoekje waard.

De St.-Pieterskerk is verreweg de grootste en bekendste kerk van Rome, alhoewel u hier eigenlijk in Vaticaanstad bent! De wereldberoemde Pietà van Michelangelo en het plein van Bernini zijn alleen al voldoende reden voor een bezoek aan deze kerk.

Dit jaar zijn er ook speciale 'skip the line' tickets geintroduceerd, zodat u met tijdslot gemakkelijk de basiliek kan bezoeken. 

 

Bezoek ook de 3 overige 'grootbasilieken' van Rome! De San Giovanni in Laterano, de Santa Maria Maggiore en de San Paolo fuori le Mura. Deze prachtige kerken onderscheiden zich met een pauselijk altaar, een pauselijke zetel en een Heilige Deur, die alleen in een door de paus uitgeroepen Heilig Jaar geopend mag worden. Oftewel 2025!

 

Ook de kleinere kerken in Rome zijn ware kunstschatten. Bezoek met uw Nederlandse gids kerken zoals de San Clemente of de San Luigi dei Francesi.

 

Ook buiten het historisch centrum zijn bijzondere kerken te bezichtigen, die meestal een stuk rustiger zijn dan de kerken die zich in het historisch centrum bevinden. Zo zouden we bijvoorbeeld aan de kerken op de Aventijn heuvel kunnen denken, of aan de Sant'Agnese fuori le Mura met het Mausoleum van Costanza en de catacomben.

 

Houd u er rekening mee dat er in de kerken kledingvoorschriften zijn. Zowel voor de mannen als de vrouwen dient u tot op de knie bedekt te zijn. Tevens zijn blote schouders niet toegestaan. 

 

Enkele handige links (virtuele tour):

 

Vaticaan; www.vatican.va

San Clemente Basiliek; http://www.basilicasanclemente.com/

Santa Maria Maggiore; http://www.vatican.va/various/basiliche/sm_maggiore/vr_tour/index-en.html

San Giovanni in Laterano; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_giovanni/vr_tour/index-en.html

San Paolo fuori le Mura; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_paolo/vr_tour/index-en.html

Sint Pieter; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_pietro/vr_tour/index-en.html

kerk 1kerk 2kerk 3
Op  2-4-2016 , 12:52:11  heeft  Els Merx  het volgende geschreven:

Beste Eline,
Vandaag hebben we een rondleiding door het Vaticaan gehad van jou. Het was bijzonder leuk en bijzonder leerzaam. De uren vlogen voorbij, De manier waarop je vertelde was boeiend en humoristisch. We hebben genoten, dankjewel!

Groeten,

Tiny, Annie en Els
Op  21-10-2013 , 05:54:33  heeft  familie ten Dam  het volgende geschreven:

Hallo Eline
Heel erg bedankt voor de prachtige rondleiding over het Colloseum en het Forum Romanum. Je hebt ons en onze kinderen (16, 13 en 11 jaar) heel erg weten te boeien. We zijn een heel stuk wijzer geworden over het leven van de Romeinen. Een fantastische middag!
hartelijke groeten

Marc, Carin, Casper, Koen en Saskia
Op  9-8-2013 , 09:48:09  heeft  Vincent Bague  het volgende geschreven:

Hoi Eline
Schitterend!
Wij waren een Vlaamse groep van 4 volwassenen en 4 'kinderen' van 4 tot 17 jaar.
Sommigen zagen Rome al, anderen waren er voor het eerst.
Perfecte uitleg: de grote geschiedenis vertaald naar vandaag tot en met de leuke wist-je-dat-jes.
De fietstocht op de eerste dag als overzicht en de 'oortjes' zodat iedereen altijd alles hoort zijn super.
Voor elk Vlaams groepje dat naar Rome gaat: probeer Eline te boeken!
17_familie driessen 2.png
Op  10-8-2012 , 06:58:15  heeft  familie Driessen  het volgende geschreven:

Bedankt voor de leuke en interessante dagen die we samen met jou hebben gehad. Je weet ontzettend veel over Rome te vertellen en je doet dat op een hele leuke en boeiende manier, ook voor de kinderen. De fietstocht door Rome, de rondleiding in het Forum Romanum,het Colosseum, het bezoek aan de Sixtijnse Kapel en de Sint Pieter: het was allemaal geweldig interessant en ook gezellig met jou. Wij kunnen jou als gids van harte aanbevelen. Hopelijk tot ziens in Rome. Veel succes gewenst en hartelijke groeten, Antoine, Margriet, Jeroen en Daan.
13_foto web.png
Op  12-7-2012 , 08:23:12  heeft  Henny Bakker  het volgende geschreven:

Hallo Eline,
Bedankt voor je interessante én gezellige rondleiding door Rome. We hebben er van genoten. Fijn dat je ons wilde afzetten bij de kerk der Friezen na je rondleiding; het was heel bijzonder om zo'n echt Hollands stukje midden in Rome terug te vinden! Bedankt ook voor de tip om tussendemiddag de Sixtijnse kapel te bezoeken: we konden de volgende dag zó doorlopen!

grtjes uit een koel en beetje grijs Scheveningen,
Henny & Bianca