De honderden kerken van Rome

 

 

Hoeveel kerken er in Rome precies zijn, weten we niet, maar het zijn er vele honderden, waarvan ook weer vele een bezoekje waard.

De St.-Pieterskerk is verreweg de grootste en bekendste kerk van Rome, alhoewel u hier eigenlijk in Vaticaanstad bent! De wereldberoemde Pietà van Michelangelo en het plein van Bernini zijn alleen al voldoende reden voor een bezoek aan deze kerk.

Dit jaar zijn er ook speciale 'skip the line' tickets geintroduceerd, zodat u met tijdslot gemakkelijk de basiliek kan bezoeken. 

 

Bezoek ook de 3 overige 'grootbasilieken' van Rome! De San Giovanni in Laterano, de Santa Maria Maggiore en de San Paolo fuori le Mura. Deze prachtige kerken onderscheiden zich met een pauselijk altaar, een pauselijke zetel en een Heilige Deur, die alleen in een door de paus uitgeroepen Heilig Jaar geopend mag worden. Oftewel 2025!

 

Ook de kleinere kerken in Rome zijn ware kunstschatten. Bezoek met uw Nederlandse gids kerken zoals de San Clemente of de San Luigi dei Francesi.

 

Ook buiten het historisch centrum zijn bijzondere kerken te bezichtigen, die meestal een stuk rustiger zijn dan de kerken die zich in het historisch centrum bevinden. Zo zouden we bijvoorbeeld aan de kerken op de Aventijn heuvel kunnen denken, of aan de Sant'Agnese fuori le Mura met het Mausoleum van Costanza en de catacomben.

 

Houd u er rekening mee dat er in de kerken kledingvoorschriften zijn. Zowel voor de mannen als de vrouwen dient u tot op de knie bedekt te zijn. Tevens zijn blote schouders niet toegestaan. 

 

Enkele handige links (virtuele tour):

 

Vaticaan; www.vatican.va

San Clemente Basiliek; http://www.basilicasanclemente.com/

Santa Maria Maggiore; http://www.vatican.va/various/basiliche/sm_maggiore/vr_tour/index-en.html

San Giovanni in Laterano; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_giovanni/vr_tour/index-en.html

San Paolo fuori le Mura; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_paolo/vr_tour/index-en.html

Sint Pieter; http://www.vatican.va/various/basiliche/san_pietro/vr_tour/index-en.html

kerk 1kerk 2kerk 3
Op  8-2-2020 , 03:23:58  heeft  Florian en Ferre  het volgende geschreven:

Nogmaals dank voor je hulp, raad en je geweldige gidswerk !
Heb je schitterend gedaan, met kennis van zaken, enthousiast en dat alles in een fijne sfeer : zo heb je ons een onvergetelijke Rome reis bezorgd !

Groetjes,

Florian en Ferre
Op  23-10-2019 , 11:10:58  heeft  Moniek Beurskens  het volgende geschreven:

Beste Eline, bedankt voor je privé tour door het Colloseum en het Forum Romanum. Je beschikt over veel kennis en je kunt die heel goed overbrengen. Onze kinderen van 5 en 7 jaar vonden het prachtig. En ondanks dat mijn vader in de rolstoel zit en het soms een hobbelige rit was, heeft hij met volle teugen genoten en heb je de route hier perfect op aangepast. Nogmaals bedankt!
Aron, Moniek, Daan, Emma, Piet en Doriet
Op  3-5-2018 , 02:09:16  heeft  Vranken   het volgende geschreven:

Beste Eline,

We genoten van een 'super'rondleiding in Rome. U praat zeer vlot en rustig en spreekt heel duidelijk. U houdt tevens rekening met de persoonlijke achtergrond van de toeristen om nog extra info te geven en u houdt ten zeerste rekening met hun desiderata . U bezit een zeer uitgebreide kennis. Het was heel boeiend en de tijd vloog voorbij. Op korte tijd hebben we op een aangename wijze Rome bezichtigd , zelfs bezienswaardigheden waar wij niet direct aan gedacht hadden. U voorstel om met een e-car samen met u Rome te bezichtigen was een uitmuntend idee! We hebben zeer veel kennis opgedaan en genieten nu nog na van deze bijzonder aangename rondleiding . Bedankt voor deze unieke ervaring, het was een werkelijke meerwaarde! Vriendelijke groeten en wie weet tot een volgende keer.
Théo, Maggy, Eveline, Niels en Mirte
214_20140519_120847.png
Op  29-7-2014 , 02:01:15  heeft  Annejet de Blécourt  het volgende geschreven:

Een privérondleiding met Eline is een aanrader! Mijn vader en ik hebben genoten van haar kennis, uitleg en humor. Onze Romedagen kregen een extra dimensie!
Op  3-3-2014 , 12:49:28  heeft  Martijn Martens  het volgende geschreven:

Beste Eline

Hartelijk dank voor de leuke, leerzame en gezellige rondleiding op het Forum en Colosseum. Zelfs Eva (12) die niets moest hebben van die oude stenen was drie uur een geboeid luisteraar. Ook je tip voor de lunchlocatie was top!
Verder was het overslaan van die lange rijen bij het Colosseum een extra bonus.

Groet Renate en Martijn